Klaar voor de start?

Wanneer je wilt starten met een eigen praktijk wordt je overspoeld met informatie. Ook onze website en producten (Werkboek praktijk starten) zijn daar een beetje debet aan, want we willen je graag goed voorbereid op pad sturen. En de kans van slagen is zoveel groter wanneer je dat ook voorbereid doet. Maar voordat je het weet ben je al maanden onderweg en nog steeds niet dáádwerkelijk aan het werk. En dat is juist niet de bedoeling.

In het Werkboek Praktijk starten hebben we het over je motivatie, visie en missie. Je hebt een hele lijst met zaken om te regelen en uit te zoeken. Je bepaald je ideale cliënt (doelgroep) en gaat op basis daarvan alle volgende stappen uitwerken. Je website moet helemaal op orde zijn en misschien ook alvast een Facebook pagina en berichten. O… en een profielfoto laten maken door een professionele fotograaf. Want je kunt ècht niet starten zonder dat alles 100%, 200% is, toch?

Het gevaar is dat je blijft uitstellen en de drempel om te starten ook steeds hoger wordt.

En dan ìs alles eindelijk op orde, dan wil je toch nog even met vakantie, want straks is er misschien geen tijd voor. En misschien is het toch beter om in een bepaalde periode te starten, meer mensen thuis enzo… Oja en natuurlijk wel een nieuwe computer waarmee je je praktijksoftware nog beter op kunt bekijken.

Ik weet niet of het herkenbaar is? Ik heb het in ieder geval in het verleden vaak genoeg meegemaakt. Ik snap heel goed dat je alles op orde wilt hebben voordat je start, maar het gevaar ligt er gewoon in dat je het blijft uitstellen en dat de drempel ook steeds hoger wordt. Want uiteindelijk zal je er sowieso overheen moeten. En daarbij, op het moment dat alles er staat, heb je nog steeds geen cliënten om te helpen.

En wat is het moment om daadwerkelijk te starten?

Ik zou adviseren om direct te beginnen op het moment dat je hebt besloten dat je een eigen praktijk wilt starten. Dus echt meteen, direct,  zonder al die andere stappen. Die stappen komen allemaal wel. Op dit moment ga je eerst lekker aan de gang met de mensen in je omgeving. Zo blijf je ook in het gevoel van mensen helpen en heb je een positieve mindset. Want hier doe je het toch voor! Je zal nog geen overvolle agenda hebben, dus je hebt de tijd om alle andere dingen te regelen. Doe alles stap voor stap.

Je visie en missie zullen gaandeweg steeds duidelijker worden. Geen afsprakenkaartjes of visitekaartje? Die komen wel! Ook een website hoeft in het begin nog niet super uitgebreid te zijn. Zolang je maar vindbaar bent in de buurt en je de basisinformatie erop hebt staan, kun je de rest later (laten) vullen. Zo heb je ook de tijd om je ideale cliënt ‘samen te stellen’ en daar je teksten op af te stemmen. Om een indicatie te geven, een complete website bouwen kan zo’n twee maanden duren. Tel daarbij op de tijd die het je kost om je teksten te schrijven. Je wilt al die tijd toch niet wachten?

Tip!

Meld je praktijk al wel direct aan via Google Mijn bedrijf. Zo is je praktijk in de omgeving te vinden en dat is altijd meegenomen. Alle informatie en logo’s ed kunnen achteraf nog ingesteld of verandert worden. So no worries!

Stop met treuzelen, start vandaag nog!


Originele bericht is gepubliceerd op rupzonline.nl.Klaar voor de start?

Powered by WPeMatico

Lees verder


Starten met je eigen praktijk

Beginnen met je eigen therapeutenpraktijk

Gefeliciteerd! Je hebt net je studie afgerond of je hebt eindelijk de beslissing genomen om je eigen praktijk te starten. Ook heel erg spannend want je gaat waarschijnlijk nu de eerste stappen zetten in het grote ‘onbekende’. De wereld van de kleine zelfstandige, althans zo word je nu officieel genoemd.

Lees verder


Een goed gevoel is het halve werk

De psychologie van marketing

Een tijd geleden heb ik een stuk gelezen over de psychologie van marketing. Dit is heel erg interessante materie wanneer je je erin verdiept. Volgens de Amerikaanse psycholoog Roy F. Baumeister zou je, als je meer geluk wilt hebben, je veel meer moeten blootstellen aan positieve ervaringen dan aan negatieve. In de hersenen trekt negatieve informatie meer de aandacht en wordt beter verwerkt en onthouden dan positieve. Om een negatieve gedachte weg te werken, heb je meerdere positieve gedachten nodig. Positief moet dus harder werken of je moet minder worden blootgesteld aan negatief. En dat is een gegeven waar je gebruik van kunt maken.

Lees verder


Hoe om te gaan met no-shows en afzeggingen

Wat de doen met cliënten die niet op komen dagen

In een cliëntgericht beroep zoals therapie kunnen no shows en afzeggingen je omzet dramatisch beïnvloeden. Je plant waarschijnlijk maar een paar afspraken per dag. Dus als een van die afspraken wordt geannuleerd of gewoon niet komt opdagen, voel je het uiteindelijk in je eigen portemonnee. Elke gemiste afspraak vertegenwoordigd 65 euro of meer aan verloren inkomsten. Vermenigvuldig dat met het aantal afspraken dat je elke maand mist en het kan flink oplopen.

Laten we het hebben over het minimaliseren van annuleringen en no shows door een plan hiervoor te maken.

Lees verder


5 tips voor het starten en laten groeien van je praktijk

Tips om je praktijk te starten en te laten groeien

Je bent eindelijk begonnen met je therapeutenpraktijk, wat nu? Het opbouwen van een succesvolle praktijk heeft vaak meer omhanden dan je je misschien vooraf had voorgesteld: je moet niet alleen een goede therapeut zijn, maar je moet ook een slimme ondernemer zijn. Dus of je je praktijk van de grond wint krijgen of je reeds bestaande praktijk wilt laten groeien, hier zijn de belangrijkste strategieën die je gebruiken om het succes van uw bedrijf te waarborgen.

Lees verder


Hoe wordt je website beter vindbaar in Google

Vindbaarheid van je praktijkwebsite

Een website hebben is één, maar gevonden worden is iets anders. Een korte handleiding met de belangrijkste punten om je website te verbeteren.

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine wil je ook graag de pagina vinden waarop je zoekt. De zoekmachine kijkt naar hoe relevant een pagina is. Hoe vaker het zoekwoord op een pagina terug komt, naar deze pagina verwijst (linkbuilding) of hoe meer bezoekers genereert, hoe relevanter deze pagina moet zijn. De zoekmachine blijft een machine en kijkt naar feitelijke informatie. Denk nog even aan het woord: RELEVANT! Het heeft overigens geen nut om 1 woord tig keer te herhalen, dit is verkeerd gebruik (keyword stuffing) en heeft een negatieve invloed.

Lees verder