Het dilemma van korting vragen

title}

Een tijd geleden ben ik een bericht tegengekomen over het geven van korting aan mensen die erom vragen. Een gevoelig punt bij mij, want op het moment dat mensen om korting vragen krijg ik een rilling over mijn rug. Waarom krijg ik zo’n heftige reactie op het woord korting? Tijd om eens tot de kern te gaan.

Op tv vliegen de kortingen om je oren en volgens mij hebben we een chronische supermarktoorlog. Blijkbaar is het ook heel normaal om in een eerste mailcontact direct naar korting te vragen. Ik ben echter net als jullie therapeuten een dienstverlener en korting betekent gewoonweg dat ik uren niet kan doorberekenen, dus eigenlijk gratis moet werken. Nog erger, met personeel moet ik wel de uren die zij werken betalen. Dus elk uur niet gefactureerd kost dubbel. Nu zou je kunnen zeggen dat je daar in je marge rekening mee moet houden, maar betekent dit niet dat alle mensen die geen korting vragen te veel betalen? En dan is het geld wat je cadeau geeft nog de minste pijn, we hebben ook nog het gevoelsaspect.

En daar komen die rillingen weer naar boven. Want blijkbaar vindt de persoon die om korting vraagt niet dat je het verdient en dat terwijl je je nog niet eens hebt kunnen bewijzen. Als je dan korting geeft, geef je dan niet eigenlijk toe dat je inderdaad minder waard bent? En heb je het nodig om jezelf (tijdelijk) goedkoper aan te prijzen om mensen binnen te krijgen in je praktijk?

NEE!

Nee, we zijn het waard om de prijzen te vragen die we vragen. Onze ideale cliënt (in mijn geval klant) weet ons op waarde te schatten, mensen die dat niet doen zijn niet voor ons bestemd. We moeten zelfvertrouwen hebben en voor onszelf opkomen. We worden gekozen om wie we zijn, niet om welk prijskaartje eraan hangt. Ik geloof in mezelf en jullie moeten dat ook doen. Als je dat in je hoofd houdt kun je ook gewoon nee zeggen op de kortingsvraag. Liever dan geen consult/nieuwe cursist/cliënt, dan je zelfvertrouwen naar beneden. Je zult zien dat je er veel meer voor terug krijgt.

Als je mijn blogpost hebt gelezen “Hoe kom je aan voldoende cliënten” kun je je misschien wel het punt herinneren waarin ik het succes aanprijs van de kortingsbon. Tja hoe zit dat dan. De kortingsbon voor nieuwe cliënten betekent voor jou een investering in een nieuwe relatie. Voor andere therapeuten (en voor mij) is het vergelijkbaar met een kennismakingsgesprek. Het is een manier om snel een netwerk op te bouwen. De mensen die binnen jouw ideale cliëntprofiel passen zullen blijven, de rest zal vroeg of laat afvallen. Het is een overweging die je moet maken.

Wil je graag een actie, geef dan een product weg. Een product koop je in, dus je kosten kun je aftrekken van de belasting. Je uren worden gewoon betaald, dus onder de streep ben je voordeliger uit. Belangrijker, je doet geen concessies.

Overigens om het bovenstaande iets te nuanceren, je kunt best korting aan mensen geven. Bijvoorbeeld voor familie, vrienden of mensen die anders de therapie niet kunnen betalen. In dit geval kies je er bewust voor om op deze mensen minder te verdienen. Dat doe je dan uit coulance en niet omdat ze anders naar een ander gaan.

Om af te sluiten een mooie quote van @JudithWebber: “Geef nooit korting, je (potentiële) klant bekijkt je met andere ogen en gaat twijfelen aan je waarde.”


Dit bericht is origineel gepubliceerd op rupzonline.nl.Powered by WPeMatico

Lees verder


Het maken van een stappenplan

title}

In het stappenplan maak je al je ideeën concreet. Wij zijn een groot voorstander van het maken van zo’n stappenplan. Je wordt namelijk min of meer gedwongen om over bepaalde dingen na te denken. Niet alleen op ‘zakelijk’ gebied maar ook over jezelf. Waarom ben je eigenlijk therapeut en wat is je eigenlijke doel hiermee. Wij zien dat bijna iedereen die zo’n plan schrijft een zeer positieve ontwikkeling doormaakt. Hoe beter jij weet waarom je bepaalde dingen wilt en doet, hoe beter de richting die je praktijk heeft. Aangezien jij vaak de enige werknemer in een praktijk bent, is de praktijk een reflectie van jezelf. Zonder plan, geen richting of focus.

Het stappenplan kan uit een viertal onderdelen bestaan. Hieronder bespreken wij kort de verschillende delen.

De persoon

Naast je persoonlijke gegevens, opleiding en werkervaring, is één van de belangrijkste onderdelen van je plan: je motivatie. Waarom wil je met deze praktijk beginnen of beter waarom ben je überhaupt therapeut geworden? Wat maakt je enthousiast? Overzie je alle gevolgen? Hoe is het met het thuisfront, staat dat achter je plannen? Wat maakt jou tot de persoon die nodig is voor deze praktijk?

De praktijk (de onderneming)

Dit is de kern van je stappenplan! Hier leg je uit wat je wilt gaan doen, hoe je dat gaat doen en met welke middelen. Ga je voor elke cliënt de tijd nemen of ga je meerdere mensen tegelijk behandelen. Wat maakt jouw praktijk nou anders dan al die andere praktijken in de regio. Ook praktische informatie als de inschrijving bij Kamer van Koophandel, hoe ga je de administratie opzetten en natuurlijk de startdatum, hoort bij de kern.

Marketing/reclame

Jij kan dan wel graag beginnen als therapeut, maar mensen moeten natuurlijk wel van je bestaan af weten. Belangrijk is wat je wilt communiceren en naar wie. Bedenk goed welke mensen je wilt aanspreken en hoe je ze kunt bereiken. Hoe leg je het beste uit wat je doet zonder moeilijke vaktermen te gebruiken waarmee je de mensen afschrikt. Ga je adverteren, een website maken of bel je de krant voor een stukje?

Financieel

Tja, zonder geld geen praktijk. Bedenk wat je allemaal nodig hebt. Interieur, voorraad, eventuele huur van de ruimte, advertentiekosten. Kortom hoeveel geld ben je elke maand kwijt, hoeveel cliënten ga je behandelen, dus hoeveel ga je per consult vragen.
Ga er niet vanuit dat je vanaf de eerste maand vol zit; geef het de ruimte om te groeien. Mocht je dan toch snel vol zitten is dat mooi meegenomen, maar voorkom teleurstellingen.

Administratie

Je bent als praktijk verplicht om twee administraties te voeren: de financiele- en cliënt/patiënt administratie. Bedenk vooraf hoe je dit het beste kunt gaan doen. Een goed opgezette administratie scheelt veel tijd en stress. Ook heb je te maken met veel privacyregels, wat een administratie op papier bijna onmogelijk maakt. Zorg Link is software speciaal ontwikkeld voor praktijken. Zowel voor een grote praktijk als beginnende praktijken zoals die van jou.

 

Nu is het niet de bedoeling dat je het plan maakt om het vervolgens ergens in de kast te leggen en te vergeten. Kijk regelmatig het plan door en stel je doelen bij; jij verandert gaandeweg en dus je praktijk ook. Zonder het plan werk je zonder doel of richting. Het plan zorgt ervoor dat je elke keer weer herinnerd wordt aan waarop je je moet focussen en hoe je bij je doelen moet komen.

Een praktijk beginnen zonder eerst een plan te schrijven is als rond de wereld zwerven zonder kaart. Je zult geheid verdwalen. Het is belangrijk dat het ook echt JOUW plan wordt; schrijf het dan ook zelf en laat het niet iemand anders doen.


Dit bericht is origineel gepubliceerd op rupzonline.nl.Powered by WPeMatico

Lees verder


Communicatie voor beginners

title}

Behalve iedereen persoonlijk op de hoogte te brengen dat jij een praktijk hebt, zijn er ook andere manieren of middelen om dit te doen. Het inzetten van deze middelen noemen we ook wel reclame of communicatie. Je hebt hierin twee verschillende vormen: interne en externe communicatie. Beide kanten worden apart gezien, maar beide zijn erg belangrijk wanneer je je praktijk snel wilt laten groeien.

Als je een praktijk opent en alleen vertrouwt op doorverwijzingen van bestaande cliënten, kan het soms langer duren voordat je een stabiele praktijk hebt opgebouwd. Niet veel mensen weten dat je er bent en er is geen manier om je te kunnen vinden, behalve door de mensen die jou al kennen. Aan de andere kant, als je uiteindelijk op die manier een sterke stabiele praktijk hebt opgebouwd, hoef je niet echt veel geld uit te gaan geven aan reclame. Je bent dan beter uit met een goede interne communicatie en service.

Externe communicatie

De externe communicatie spreekt eigenlijk het meest voor zich. Je laat grote groepen van mensen weten wie je bent en wat je doet. Dit doe je bijvoorbeeld door te adverteren in kranten, tijdschriften of Google en door het verspreiden van folders en flyers. De externe communicatie is altijd een aanslag op je budget, daarom is het belangrijk dat je weet wat je doet en waarom. Anders kan het wel eens zijn dat je veel geld hebt geïnvesteerd wat je niet terug verdient.

Denk van te voren goed na over wie je graag wilt bereiken en hoe je dat het beste kan doen. Let wel op dat het effect moeilijk te meten is. Veel mensen denken dat de telefoon roodgloeiend staat na een advertentie. Geloof het, dat zal waarschijnlijk niet zo zijn. Het beslissingsproces van mensen gaat veel langzamer. Belangrijk is dat mensen weten dat je er bent. Hoe vaker ze van je horen en je zien, hoe sneller ze aan je denken. Wanneer in de toekomst de behoefte ontstaat zullen ze gaan bellen.

Interne communicatie

De tweede methode om nieuwe cliënten aan te trekken is de ‘interne communicatie’. Er zijn drie belangrijke redenen om aan deze vorm van communicatie te doen. De eerste is om je bestaande cliënten te laten weten welke therapieën nog meer beschikbaar zijn in je praktijk en nieuwe therapieën bij ze te introduceren. Ten tweede blijf je in contact met ze op een zachte manier. Dit helpt om in beeld te blijven terwijl de therapie misschien onderbroken wordt. Mocht de behoefte aan behandeling weer ontstaan dan ben jij de eerste die ze zullen bellen. Ten derde, als je alle goede aspecten van je behandeling onder de aandacht blijft houden zullen ze ook langer blijven. Verder zullen ze eerder alle goede resultaten doorgeven aan familie en vrienden.

De interne communicatie is belangrijk als je een stabiele praktijk wilt opbouwen met continu cliënten. Middelen waaraan je kunt denken zijn een maandelijkse nieuwsbrief, enquête, bedankkaartjes en spaarsystemen. Deze vorm kost minder dan de vorige, maar levert des te meer op.


Dit bericht is origineel gepubliceerd op rupzonline.nl.Powered by WPeMatico

Lees verder


Goede domeinnaam kiezen

title}

Eén van de eerste stappen die je moet ondernemen wanneer je een website wilt laten maken is het aanvragen van een domeinnaam. Het registeren van een domeinnaam is een simpel proces, maar het kiezen van een domeinnaam kan wat gecompliceerder zijn dan je denkt. Je domeinnaam zal het ‘praktijkadres’ worden van je online praktijk. Het is dus belangrijk om de juiste naam te kiezen.

Bij het maken van websites komen we veel mensen tegen die nog geen keuze kunnen maken betreffende hun domeinnaam. De vraag is wat een goede domeinnaam is? Moet je domeinnaam je belangrijkste zoekwoorden bevatten? Welke extensie moet je gebruiken: “.nl”, “.com” of beiden.

Probeer een domeinnaam te nemen die de bezoekers een hint geeft waar de site over gaat. Wanneer je de domeinnaam refereert aan je praktijknaam zul je veel gemakkelijker gevonden worden. Het is daarom dus belangrijk om een UNIEKE domeinnaam te kiezen. Dus geen domeinnaam die je bij je webhosting bedrijf krijgt, bijvoorbeeld www.webhostingbedrijf.nl/jouwwebsite.

Met een eigen unieke domeinnaam:

  • loop je niet het risico gegijzeld te worden door je internet provider. Je kunt gemakkelijk overstappen naar een andere internet provider. Als je via Wmedia je domeinnaam laat registreren wordt dit altijd op je eigen naam gedaan.
  • zullen je bezoekers je kunnen blijven vinden wanneer je genoodzaakt bent om over te stappen op een andere internetprovider.

Hieronder nog enkele andere punten waar je op moet letten bij het kiezen van een domeinnaam:

  • Een domeinnaam mag elke combinatie bevatten van de basisletters en -cijfers (geen speciale tekens als ‘<’ of ‘’) tussen de 2 en de 67 karakters. Hoewel je aan het begin en aan het einde géén gebruik mag maken van een ‘-’ of een ‘_’ mag dit wel om woorden te scheiden. “www.mijn-voorbeeld.nl” mag wel maar “www.-mijnvoorbeeld.nl” mag niet.
  • Houd de naam kort en krachtig en zorg ervoor dat hij onthouden kan worden.

De voordelen van zoekwoorden gebruiken in de domeinnaam.

Wanneer je een domeinnaam kunt kiezen met een belangrijk zoekwoord is dit zeker aan te raden. Zorg er echter wel voor dat de domeinnaam gemakkelijk onthouden kan worden. www.zoekwoord-zoekwoord-zoekwoord.nl is niet gemakkelijk te onthouden!! Kies er bijvoorbeeld voor om je belangrijkste zoekwoord in combinatie met de plaatsnaam te gebruiken, www.acupunctuur-plaatsnaam.nl.

Het is alleen verstandig meerdere extensies (.com en .net) te registreren als je ook internationaal werkt.

Het kiezen van een goede domeinnaam is van cruciaal belang voor het maken van een website. Om serieus genomen te worden is het belangrijk om zelf een domeinnaam te registeren en geen gratis domeinnaam te nemen. Dit geldt ook voor je emailadres. ” info@praktijknaam.nl” staat een stuk professioneler dan “praktijknaam@hotmail.com.” En als je met “info@praktijknaam.nl” mailt, maak je elke keer wanneer je een e-mail stuurt een beetje reclame voor je website.

Mocht je een keus hebben gemaakt voor een domeinnaam, via Wmedia kun je eenvoudig een domeinnaam registeren. Ook hebben zij uitstekende support. Ook fijn als je niet helemaal handig bent in dit soort zaken.


Dit bericht is origineel gepubliceerd op rupzonline.nl.Powered by WPeMatico

Lees verder


Laat je persoonlijkheid in de website zien

title}

Waarom komt iemand eigenlijk bij jou in therapie? Is dat omdat je zo’n mooie website hebt, veel opleidingen hebt gedaan of dat je gewoonweg in de buurt zit. Nu zal ik de laatste zijn die zegt dat een mooie website niet helpt en veel kennis kan bijna nooit nadelig zijn. Maar met alleen dat ben je er niet.
Men wil zien bij wie ze in therapie komen. Het moet immers klikken met degene waarmee je misschien dingen bespreekt die je niet zo snel met anderen deelt. Je gaat toch zelf ook niet naar een therapeut als je niet eens een beeld hebt van iemand?

Een van de middelen om jezelf te profileren is je website. Dat kun je op een paar manieren doen.

Uitstraling

De uitstraling van je website is het eerste wat mensen zien wanneer ze je site bezoeken. Kijk met een kritische blik naar hoe je website eruit ziet. Als een wildvreemde jouw website bezoekt, welke woorden zouden er in deze persoon opkomen? Spontaan, warm, vriendelijk, spiritueel en heeft zijn zaakjes op orde of stug, zakelijk, intimiderend, zweverig en rommelig? De vormgeving moet bij je passen. Niet iedereen hoeft het mooi te vinden, want het hoeft ook niet iedereen aan te spreken. Alleen de mensen met wie je een klik hebt want deze mensen komen nu juist bij je in therapie. Op het moment dat een uitstraling niet aanspreekt hoef je het niet eens van je teksten te hebben, want zover komt het dan niet.

Jezelf voorstellen

De profielpagina. Dit is eigenlijk na de homepage de eerste pagina die ik zelf altijd aan klik. Ik wil namelijk weten wie er achter deze website zit. Ik ben dan ook een groot voorstander van een pagina waarop je jezelf voorstelt, met foto. Daar schrikken sommigen van, maar je gaat zelf toch ook liever naar iemand toe als je al weet hoe hij/zij eruit ziet? Zorg er wel voor dat je er ook goed op staat. En dan bedoel ik niet als een model, maar een goede kwaliteit foto (niet te donker/licht, geen zichtbare pixels doordat hij teveel vergroot is) waarop je persoonlijkheid terug komt.
In je verhaal erbij moet ik herkennen waarom je therapeut geworden bent, welke mensen je het liefst in je praktijk hebt (je ideale cliënt) en hoe je het liefste werkt. Dit hoeft geen letterlijke opsomming te zijn, maar uit je woorden wil ik opmaken of ik een klik met je zal hebben of niet. Hier ligt met name je kracht. Je praktijk, dat ben jij. En jij bent het product wat je moet verkopen.

Website teksten

In de pagina waarin je jezelf voorstelt kun je al een belangrijk deel van je persoonlijkheid kwijt. Maar als het goed is wordt ook de rest van de website gelezen. Laat ook hier je persoonlijkheid doorschemeren. Heb je een persoonlijke benadering in je werk, zorg ervoor dat dit blijkt uit je teksten. Praat dan niet over jezelf in de derde vorm of als ‘wij’, maar houd het persoonlijk. Schrijf vanuit jezelf.
De tip die ik mijn klanten altijd meegeef bij het schrijven van teksten is, schrijf alsof je het tegen mij vertelt. Hoe zou je mij uitleggen wat je precies doet. Ga ook niet bij de concurrent/collega kijken of zelfs kopiëren. Zij zijn jou niet! Op het moment dat je vanuit je eigen kennis gaat schrijven, krijg je een verhaal wat ook van jou komt. Dát lezen mensen en dát spreekt de juiste mensen aan. Wanneer je het nog een keer leest haal je er de ‘spreektaal’ uit en maak je er een leesbaar stuk van. Maar je persoonlijkheid blijft erin zitten. Je zult zien dat het ook een stuk makkelijker schrijven is.

Is schrijven niet je beste kant? Laat het dan over aan iemand die dat wel kan. Maak een basis en laat deze vervolgens herschrijven. Met slechte teksten kun je veel kansen missen.

Kortom, wees persoonlijk op je website. Laat zien wie je bent en waarom iemand juist bij jou moet komen. Jij bent degene die je onderscheidt van de andere therapeuten.
Jij bent uniek, laat jezelf dus zien!


Dit bericht is origineel gepubliceerd op rupzonline.nl.Powered by WPeMatico

Lees verder


Starten met je eigen praktijk

Beginnen met je eigen therapeutenpraktijk

Gefeliciteerd! Je hebt net je studie afgerond of je hebt eindelijk de beslissing genomen om je eigen praktijk te starten. Ook heel erg spannend want je gaat waarschijnlijk nu de eerste stappen zetten in het grote ‘onbekende’. De wereld van de kleine zelfstandige, althans zo word je nu officieel genoemd.

Lees verder


Een goed gevoel is het halve werk

De psychologie van marketing

Een tijd geleden heb ik een stuk gelezen over de psychologie van marketing. Dit is heel erg interessante materie wanneer je je erin verdiept. Volgens de Amerikaanse psycholoog Roy F. Baumeister zou je, als je meer geluk wilt hebben, je veel meer moeten blootstellen aan positieve ervaringen dan aan negatieve. In de hersenen trekt negatieve informatie meer de aandacht en wordt beter verwerkt en onthouden dan positieve. Om een negatieve gedachte weg te werken, heb je meerdere positieve gedachten nodig. Positief moet dus harder werken of je moet minder worden blootgesteld aan negatief. En dat is een gegeven waar je gebruik van kunt maken.

Lees verder


Hoe om te gaan met no-shows en afzeggingen

Wat de doen met cliënten die niet op komen dagen

In een cliëntgericht beroep zoals therapie kunnen no shows en afzeggingen je omzet dramatisch beïnvloeden. Je plant waarschijnlijk maar een paar afspraken per dag. Dus als een van die afspraken wordt geannuleerd of gewoon niet komt opdagen, voel je het uiteindelijk in je eigen portemonnee. Elke gemiste afspraak vertegenwoordigd 65 euro of meer aan verloren inkomsten. Vermenigvuldig dat met het aantal afspraken dat je elke maand mist en het kan flink oplopen.

Laten we het hebben over het minimaliseren van annuleringen en no shows door een plan hiervoor te maken.

Lees verder


5 tips voor het starten en laten groeien van je praktijk

Tips om je praktijk te starten en te laten groeien

Je bent eindelijk begonnen met je therapeutenpraktijk, wat nu? Het opbouwen van een succesvolle praktijk heeft vaak meer omhanden dan je je misschien vooraf had voorgesteld: je moet niet alleen een goede therapeut zijn, maar je moet ook een slimme ondernemer zijn. Dus of je je praktijk van de grond wint krijgen of je reeds bestaande praktijk wilt laten groeien, hier zijn de belangrijkste strategieën die je gebruiken om het succes van uw bedrijf te waarborgen.

Lees verder


Hoe wordt je website beter vindbaar in Google

Vindbaarheid van je praktijkwebsite

Een website hebben is één, maar gevonden worden is iets anders. Een korte handleiding met de belangrijkste punten om je website te verbeteren.Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine wil je ook graag de pagina vinden waarop je zoekt. De zoekmachine kijkt naar hoe relevant een pagina is. Hoe vaker het zoekwoord op een pagina terug komt, naar deze pagina verwijst (linkbuilding) of hoe meer bezoekers genereert, hoe relevanter deze pagina moet zijn. De zoekmachine blijft een machine en kijkt naar feitelijke informatie. Denk nog even aan het woord: RELEVANT! Het heeft overigens geen nut om 1 woord tig keer te herhalen, dit is verkeerd gebruik (keyword stuffing) en heeft een negatieve invloed.

Lees verder